We zijn met Stad Gent tot een vergelijk gekomen over het wijkmobiliteitsplan Dampoort-Oud-Gentbrugge. Het plan kan daardoor – mits enkele bijsturingen - na de paasvakantie worden ingevoerd.
Vanuit het lokaal bestuur gaven we aan verschillende nadelige effecten te vrezen na de invoering van het wijkmobiliteitsplan Dampoort-Oud-Gentbrugge Die zouden worden versterkt door de werken aan de Dampoort.
Stad Gent heeft na het signaal vanuit Destelbergen onmiddellijk besloten de invoering van het wijkmobiliteitsplan uit te stellen tot na de werken van de Dampoort, die in de paasvakantie de zwaarste fase kennen. Nadien zijn alle rijrichtingen opnieuw beschikbaar.
In tussentijd vonden verschillende constructieve overleggen plaats tussen het stads- en gemeentebestuur. Tijdens deze overleggen werd duiding gegeven bij de cijfers en modellen die aan de grondslag liggen voor het wijkmobiliteitsplan en werden mogelijke gevolgen besproken.
De overleggen vonden plaats in een goede verstandhouding en resulteren in een vergelijk waardoor het wijkmobiliteitsplan kan uitgevoerd worden. Concreet zal men – komende van Gentbrugge – aan de voet van Gentbruggebrug de rechtsafslag kunnen maken richting de Nijverheidskaai.
Er is daarbij afgesproken dat dit enkel kan zolang de basisdoelstellingen van het wijkmobiliteitsplan, namelijk de toename van de verkeersveiligheid en het weren van doorgaand verkeer, gegarandeerd blijven. Daarvoor werden deze contouren afgesproken:
- De Nijverheidskaai wordt een fietsstraat, motorvoertuigen mogen enkel richting Destelbergen rijden. Bovengrens hierbij is 125 motorvoertuigen per uur. Op deze manier wordt een missing-link gerealiseerd in de fietsinfrastructuur tussen Gent en Destelbergen.
- Er mogen geen gevaarlijke situaties ontstaan door de rechtsafslagbeweging. Er mogen geen structurele verliestijden ontstaan voor de doorstroming van De Lijn en er mogen niet meer dan 10 overtredingen tegen C3 verbodsborden per uur vastgesteld worden. Dit telkens zowel in west-oostelijke richting als op de noord-zuidelijke as. Dit zal worden gemonitord door mobiliteitsspecialisten van politie en het mobiliteitsbedrijf. Gent en Destelbergen zullen die resultaten samen bespreken.
Deze gezamenlijk afgesproken voorwaarden worden door beide lokale besturen gedragen. Die zijn nodig om de doelstellingen van het wijkmobiliteitsplan, namelijk meer verkeersveiligheid en weren van doorgaand verkeer, te garanderen.
Met deze afspraken is een goede dialoog tot stand gekomen tussen de Stad Gent en het lokaal bestuur Destelbergen. Die zal ook verdergezet worden in de toekomst, o.a. in de verdere opvolging van het wijkmobiliteitsplan. Stad Gent voorziet de invoering van het wijkmobiliteitsplan Dampoort-Oud-Gentbrugge op 29 april.
Gent en Destelbergen zijn tevreden met de wijze waarop via de verschillende sessies het vertrouwen en de samenwerking werd hersteld.
Stad Gent
“Aangename straten en pleinen en meer verkeersveiligheid blijven voorop staan in dit Wijkmobiliteitsplan. Dit is belangrijk voor de bewoners van de wijken Dampoort en Oud-Gentbrugge. De dialoog met Destelbergen heeft het belang van deze doelstellingen benadrukt. Het is goed dat er een vergelijk is gekomen, zodat we nu volop kunnen gaan voor die aangename en bruisende woonbuurten.”
Lokaal bestuur Destelbergen
“Voor ons lag de regeling aan de voet van Gentbruggebrug moeilijk. Door de as richting Nijverheidskaai open te stellen is de verbinding tussen Gent en Destelbergen nog mogelijk zodat maatschappelijke en economische doelstellingen niet in het gedrang komen.
Door deze wijzigingen kunnen we de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de Galgenberglaan optimaliseren en voorkomen we ook bijkomend sluipverkeer via Heusden. We blijven de situatie op onze wegen opvolgen en zullen de resultaten van die tellingen meenemen in onze gezamenlijke evaluatie.”